menu
Interview door TextileArtist.org

Op 24 februari 2020 is het  interview 'Pauline Nijenhuis: From conception to creation' geplaatst over Pauline haar meest recente project HAND@WORK in de populaire internationale blog TextileArtist.org (UK). 
 

Stentor, 'Borduren tegen de klok en computer' door Sander Grootendorst, maart 2020

Krantenartikel over de overzichtstentoonstelling 'Snelheid Verstilt' in Dat Bolwerck, Zutphen. Beeldend kunsteaar Pauline Nijenhuis versus de borduurmachine. Nemen we in deze gehaaste wereld nog de tijd om ...... te borduren? Pauline's motieven voor deze gekozen techniek. En waarom een borduurwedstrijd bij de opening op 15 maart? 
De Stentor. Foto: Jeroen Jazet.

Textile Plus, 'Onvervangbaar' door Moniek Spaans, december 2019

TxP (Textile Plus), tijdschrift over textielkunst, in dit winternummer 2019 gaat TxP over borduurtechniek en hoe deze wordt toegepast door (inter)nationale textielkunstenaars. Waaronder Pauline haar onderzoek in het borduurproject HAND @WORK, zie pagina 20, 21 en 22. Moniek Spaans gaat dieper in op dit onderzoek en vertelt hierover in haar artikel "Onvervangbaar", het project waarin Pauline Nijenhuis op zoek gaat naar haar bestaansrecht.
Ook op de site van TxP meer te lezen, een bonus. Meer interview 

In februari 2020 mag het volledige artikel op deze site worden geplaatst bij itemrecensies / publicaties.

Dagblad van het Noorden, 'Mens versus Machine', Joep van Ruiten, 17 oktober 2019

Pagina 42
Pauline Nijenhuis maakt foto's, textielschilderijen en installaties. In haar werk onderzoekt ze de gevolgen van de versnelling in onze samenleving. Te zien op de expositie in Centrum Beeldende Kunst, De Fabriek in Emmen. Lees het hele artikel
Foto's: Joep van Ruiten. 

Embroidery Magazine 'Life in the fast lane' door Jane Audas, januari 2019

Embroidery Magazine 'Life in the fast lane' door Jane Audas
Embroidery Magazine van januari 2019 heeft een interview met Pauline gepubliceerd door curator Jane Audas. Zij volgt al enige tijd het werk van Pauline. Het interview (pagina 16 tot 21) biedt een compleet overzicht van Pauline's kunstwerk en toekomstplannen. Jane Audas vertelt over het thema in het werk van Pauline: de eisen die het moderne leven aan de mensheid stelt. Vooral de kruising tussen de mensheid en de technologisch gedreven omgeving. En de vraag die Pauline zich in haar project Fast Work, Time Consuming Landscape stelt of er in de toekomst ruimte is voor met de hand gemaakt werk.
 "Jane was erg nieuwsgierig en vroeg veel. Waarom is mijn werk bijvoorbeeld nog niet vertoond in de UK. Ik ben ook erg trots dat mijn werk op de cover van dit nummer staat!" Embroidery Magazine wordt in print en digitaal uitgebracht in Groot-Brittannië 6 keer per jaar. Het richt zich op hedendaagse kunst en design op internationaal niveau. Jane Audas is curator van tentoonstellingen in musea over design en ambacht.

Met dank aan Embroidery Magazine
 

TROUW 'Borduren is hip: ook moderne kunstenaars grijpen graag naar naald en draad' Joke de Wolf

Digitale versie  Joke de Wolf 10 april 2018 - 18:43 uur.

TROUW - De Verdieping 'Hogere Borduurkunst', Joke de Wolf, dinsdag 10 april 2018 pagina 14-15.

 '......Bij Pauline Nijenhuis is het andersom: zelfs de conservator moet twee keer kijken om te constateren dat niet alle draden die je ziet, draden zijn, maar dat er ook strepen verf tussen zitten. De afbeelding zuigt je bijna naar binnen: Nijenhuis maakt haar werk naar foto's van snelheid. Het werken met draad ontstond toen ze vanuit de Randstad terug verhuisde naar het platteland en ze de zachtheid van het gras niet in verf kon uitdrukken. Ze had sinds de kleuterschool niet meer geborduurd, maar het bleek precies het effect te geven dat ze nodig had. En hoewel het in principe een heel traditionele techniek is, is er niets gezapigs aan haar werk, daar zijn de industriële afbeeldingen van een vliegveld of een snelweg te modern voor, en het kleurgebruik te verrassend'.

'Voor de draad ermee!' Expositie 'De kunst van het borduren', tot 9 september in het Gorcums Museum in Gorinchem.

Parool 'Gevels breiden' door Jochem van Staalduine, 10 oktober 2014

10 oktober 2014, pagina PS4 - over de tentoonstelling 'Textielarchitectuur' Textielarchitectuur te XS ARCAM Market, Amsterdam.

'Om een schilderij te borduren vereist engelengeduld. Gelukkig heeft beeldend kunstenaar Pauline Nijenhuis dit in bezit. Sinds haar verhuizing uit de omgeving van Rotterdam schildert en borduurt ze landschappen. Voor het kunstwerk Fast World maakte ze met verschillende snelheden foto's op de snelweg. De volgende stap schilderde en borduurde het werk met de fijnste penselen. 'Het is hakken in het zand en zoeken naar een proces dat zo langzaam mogelijk verloopt. Het werkproces maakt deel uit van de boodschap '. Ze werkt ongeveer zeven maanden aan een werk, in het verleden zelfs langer. In Fast World staat de drukte van de snelweg in contrast met de tijd die het kost om een kunstwerk te maken. 'De snelheid in de samenleving neemt toe. Interessant is dat mensen na een nachtje slapen anders beslissen dan wanneer ze direct moeten kiezen '.

ARCAM en XS Architecture - 2014

Pauline Nijenhuis maakt textielschilderijen waarin ze reflecteert op de hedendaagse stedelijke omgeving. De combinatie van de snelheid van de moderne stad en de traagheid van het borduurwerk maakt deze kunstwerken tot een 'oxymoron' - een eenheid van tegenstellingen.

Kunstkrant, november / december 2019

Pagina 7
Textielschilderijen van Pauline Nijenhuis CBK Emmen. De toenemende snelheid in onze westerse wereld heeft veel invloed op hoe onze omgeving eruitziet door automatiseringsprocessen, de inzet van robots en de multimedia. Welke impact heeft toenemende snelheid op onze perceptie? Kunnen onze hersenen op lange termijn nog snelle beelden volgen? En wat zijn de gevolgen hiervan? Zijn onze overhaaste beslissingen de juiste? Pauline Nijenhuis wil dit als kunstenaar onderzoeken.  Read more.

Artyembroider.com boekrecensie Project Fast Work - Time Consuming landscape, 2019

De blog artyembroidery.com publiceert nieuws over hedendaags borduurkunst. Redacteur Mique Menheere heeft een recensie geplaatst over Pauline haar boek 'Project Fast Work - Time Consuming landscape'.
Mique schrijft in haar blog: 'In 2017 voerde mixed media kunstenaar Pauline Nijenhuis (Zutphen, Nederland) het project ‘Fast Work Time consuming Landscape’ uit. In 2018 verscheen er een boekje over dit project een perfecte manier om er een goede indruk van te krijgen. 'Voor Mique, als voormalig loopbaancoach, zijn de conclusies van Paulines onderzoek erg interessant. 'Veel werkgevers implementeren personeelsreductie en verhogen tegelijkertijd de winstdoelstellingen. Als je de conclusie van Pauline overbrengt naar de gemiddelde werkplek .... zou je kunnen zeggen dat tijdsdruk boven een bepaald bedrag een negatieve invloed heeft op de werknemers en hun gezondheid. 'Verder suggereert ze.'Hoe geweldig zou het zijn als dit thema academisch zou worden onderzocht door psychologische faculteiten van universiteiten. Om erachter te komen of stress inderdaad vooral een individueel persoonlijk probleem is. Want dat lijkt het huidige mening over dit onderwerp in veel organisaties.'  Meer lezen

 

Surface Design - Charles Rosemblum

Tentoonstelling Fiberart International 2016 Pittsburgh Center for the Arts Society for Contemporary Craft

'Daarentegen verdient door Pauline Nijenhuis (Nederland) ook een speciale vermelding. Wanneer de terminal van een luchthaven als onderwerp wordt gekozen, lijkt dit schijnbaar banaal. Toch is de fijn geweven articulatie voortreffelijk verfijnd in kleur en resolutie, met delicate patroongradaties binnen het borduurwerk, die niet in de laatste plaats verwijzen naar de hoge luchten en chirurgische details van het meer traditionele Nederlandse landschap. Het is vreemd terughoudend, maar toch erg bewogen. Het beloont nauwkeurig onderzoek als het wankelt tussen abstractie en representatie, tactiliteit en visuele diepte. In dit werk en de tentoonstelling als geheel zijn textielkunsten net zo levendig en veelzijdig als de curatoren beweren. Ze buigen zich over elk vraagstuk van hedendaagse artistieke expressie, met medium specifieke materialen en tradities, en dit alles met behoud van hun rijkdom '.
 

Interview door TextileArtist.org

Interview Pauline Nijenhuis: Mens en machine door Sam Pitcher

De Nederlandse kunstenaar Pauline Nijenhuis gebruikt acrylverf en borduurwerk op onbehandeld linnen om het conflict van traagheid, snelheid, hardheid en zachtheid te onderzoeken.

Slow Scapes

Pauline Nijenhuis groeide op in een bosrijke omgeving nabij Arnhem en studeerde aan de academie in Kampen. Daarna woonde en werkte ze geruime tijd in de Randstad, waar haar verlangen naar het bosrijke landschap uit haar jeugd leidde tot schilderijen en installaties waarin zij persoonlijke en algemene opvattingen over het bos onderzoekt. Sinds de terugkeer naar haar geboortestreek in 2007 is haar belangstelling voor het bos verschoven naar het landschap in brede zin. Centraal daarbij staat de waarneming. In onze op snelheid en efficiency gerichte wereld zijn we voortdurend onderweg en bezien we het landschap vluchtig en oppervlakkig vanuit auto, trein, vliegtuig of ander transportmiddel - als we dat landschap al met eigen ogen bekijken, want via (digitale) massamedia komen veel beelden uit de derde hand tot ons en ervaren we een gefilmde/gefotografeerde en digitale werkelijkheid vaak als net zo ‘echt’ of zelfs echter dan de fysieke wereld om ons heen. 
      
Zij plaatst tegenover deze snelle en afstandelijke waarneming de traditie 
van de schilderkunst, waarin beelden langzaam en vanuit de fysieke handeling tot stand komen. Werkend vanuit een brede opvatting over schilderkunst – waarin ook ruimte is voor borduur- en collagetechniek en het beeld zich soms buiten de grenzen van het doek begeeft – reageert ze op de veranderde waarneming van het stedelijke en het natuurlijke landschap. Traagheid en snelheid, hardheid en zachtheid ontmoeten elkaar. In de werken zijn zowel de sluitertijd van de camera, de snelheid van de auto en het ritme van beeldschermpixels te herkennen, als de fijne arceringen uit de etsen van Rembrandt. 


Stephanie Jansen 

Pers- en nieuwsbureau en beeldend kunstenaar