Ik ben super trots door Heidi Vandamme gevraagd te zijn voor een reportage in het blad Yoga International. Fantastisch om me daarmee in het goede gezelschap te bevinden van kunstenaars als, bijvoorbeeld Rob Birza, Berend Strik, Esther Tielemans, Louise te Poele, Nieke Koek en Carlien Oudes.
Heidi van Damme richt in haar artikel de focus op mijn verontrusting over de steeds groeiende afhankelijkheid van de digitale wereld, kunstmatige intelligentie en het klimaat.
Onder de titel Pauline Nijenhuis, Bewust vertragen met naald en draad staat onder andere “In een maatschappij waarin snelheid als een (te) groot goed wordt gezien, zoekt ze met haar geborduurde schilderijen bewust vertraging op, maar ook zachtheid.”
Ook aan bod komen het meditatieve element in mijn werk, en mijn ‘embodiment’.
Editie nummer 5, oktober/november 2023
Op de schotten links en rechts werk van Sonja Hillen. In de rode kamer Project Fast Work Time consuming Landschap
Het enthousiaste team van de Koppelkerk laat werk zien van 6 gerenommeerde textielkunstenaars: Willy Doreleijers, Anke Land, Sonja Hillen, Astrid Polman en kunstenaarsduo Anneke Copier & Claudio Varone en Pauline Nijenhuis in de nieuwe tentoonstelling ‘Tijdspinsels’.
Welke tijd ademt een textielkunstwerk? Ademt het de snelheid van de hectische tijden waarin we leven? Of is het eerder een stil verzet tegen het tempo van snel, sneller, snelst?
Het thema sluit naadloos aan bij het werk van Pauline.
Iedereen kan tot en met zondag 27 maart komen genieten van de bijzondere en minutieus gemaakte werken.
Adres:
Koppelkerk
Koppelstraat 35
7126 AG Bredevoort
Openingstijden:
Vrijdag: 11:00 - 17:00
Zaterdag: 11:00 - 17:00
Zondag: 11:00 - 17:00
Entree:
€ 6,00 incl. kop koffie/thee
Expositie: 22 september 2020 tot en met 1 augustus 2021
Het belang van de vrijheid in de kunst krijgt na de tweede wereldoorlog grote betekenis. Kunstenaars eisen hun vrijheid op en willen verandering.
Deze tentoonstelling, welke een samenwerking is tussen acht Nederlandse en acht Duitse steden, laat ons kunst zien van net voor de tweede wereldoorlog tot heden. Deze tentoonstelling vertelt het verhaal waarom kunst is gemaakt. En welke functies heeft kunst in al die perioden gehad? Beginnend met kunst net voor de Tweede Wereldoorlog tot heden. Waar vrijheid niet vanzelfsprekend is. Of het heeft grote gevolgen voor klimaatverandering en onze kwaliteit van leven. Pauline vertelt in haar kunst over de toenemende snelheid in ons dagelijks leven.
Deelnemende kunstenaars: Otto Pankok, Jo Spier, Cas Oorthuys, Maria Austria, Otto Andreas Schreiber, Hendrik Nicolaas Werkman, Philip Mechanicus, Armando, Corneille, Jan Kagie, Lucebert, Eugène Brands, Roelof Frankot, Jan Homan, Henk Peeters, Anton Heyboer , Eva Pankok, Karel Appel, Günther Uecker, Jan Henderikse, Ulay, Michael Wolf, Kars Tuinder, Kadir van Lohuizen, Pauline Nijenhuis, Kira Fröse and RoosArt.
Deze tentoonstelling is een initiatief van de provincie Gelderland - Gelderland Herdenkt 75 jaar Vrijheid & Vrede.
Adres:Burgemeester van Nispenstraat 2 7001 BS Doetinchem
Open: Dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur. Zondag van 13.00 tot 16.00 uur.
Reserveren is verplicht. Op de website van Stadsmuseum Doetinchem vind je onder bezoekersinformatie een reserveringsknop.
Wanhoop, depressies, verlangens, eenzaamheid zijn deel van ons leven en ze leiden tot een crisis.
In een crisis verkeren is nog steeds een taboe. Het is tijd om dat te verbreken met behulp van kunst
Opening CRISIS KUNST deel I groepsexpositie 19 mei 2022 tijdens ART ROTTERDAM
Van 13.00 tot 17.00
Om 16.00 uur - Toine Horvers rotatie 5 performance in de openbare ruimte
Openingstijden tijdens ART ROTTERDAM
Donderdag 19 mei – 13.00 tot 17.00
Vrijdag 20 mei – 13.00 tot 17.00
Zaterdag 21 mei – 13.00 tot 17.00
Zondag 22 mei – 13.00 tot 17.00
DEELNEMERS
Olivier Deprez (BE), Laura Skvirskaya (BE),Jomi Builaert (BE), Inge Geudens (BE), Martine Vandevelde (BE), Senad Alic (BA/NL), Donglai Meng (CN/NL), Choi Wong (CN/NL)
Pauline Nijenhuis (NL), Yelena Myshko (UA/NL), Marjan Ketting (NL), Koen Moonen (NL), Hils Robbé (NL) en Wim van de Wege (NL)
Rotatie 5 performance - Toine Horvers
Pretorialaan 4B, 3072 EM Rotterdam
Niffo Galerie/ Recycle Studio
Daar vertelt zij over haar mixed-media schilderijen die tot stand komen in een zeer arbeidsintensieve en tijdrovende techniek, met name door een basis van acryl verf en borduren met de hand. Met dit proces verbeeldt zij - de risico’s van - ‘versnelling' in de huidige maatschappij en zoekt de vertraging op.
Moderator: Rento Brattinga.
Jij bent welkom, ook als niet-lid, om 16.00 uur in Eetcafé De Hoek (Joppelaan 5 in Gorssel).
Meer info
Remastered Art is een nieuwe kunststijl die verleden en heden combineert en zo een nieuwe kunststroming creëert. Door hedendaagse kunstenaars te verbinden met verouderd werk ontstaat een nieuw kunstwerk! Verschillende stijlen, materialen en kunstenaars worden verenigd. Dit proces levert interessante en eigentijdse kunst op.
Het werk dat ik krijg toebedeeld, betreft een gobelin met een rococo tafereel (zie foto). Hier mag ik op reageren.
Wat ik hiermee ga doen blijft nog even een verrassing.
Wanneer en waar te zien:
De Dutch Design Week vindt plaats van 22 t/m 30 oktober in Eindhoven
MONDiLAB, Steenoven 32, kaart nr. X0
Open: 11:00 - 18:00
Toegang vrij
Grensloos Kunst Verkennen is een wandel- of fietsroute van 8 km langs beeldende kunstwerken van 20 kunstenaars, in het prachtige landschap van de dorpen de Wijk (Drenthe) en IJhorst (Overijssel) en het grensriviertje de Reest.
Pauline exposeert hier haar mixed-media schilderijen uit de serie Snellandschappen.
Te zien op locatie 26. Molenstraat 19 De Wijk.
Ze is daar zelf aanwezig op de zondagen 19 mei en 2 juni. Leuk als je komt!
De gehele route is te bezichtigen van 16 mei t/m 2 juni 2024, elke donderdag t/m zondag van 11:00 – 17:00 uur. Dit jaar ook op 2e Pinksterdag 20 mei.
Deelnemende 20 kunstenaars, startplaatsen, kaartverkoop en prijzen meer info
Hoe = Het Nu begon als Gelderse salontentoonstelling georganiseerd door Peter Nijenhuis. In 2017 nam ACEC het stokje over. Anno 2023 richt Hoe = Het Nu zich op kunst uit de provincies Gelderland en Overijssel. Het doel? Het zichtbaar maken en verbinden van kunst in regio Oost-Nederland.Dit jaar exposeren bijna honderd kunstenaars. Waaronder ook werk van Pauline
Adres ACEC Roggestraat 44, 7311 CD Apeldoorn
Feestelijke opening zaterdag 8 juli v.a. 16.00u.
Open: 8 juli t/m 27 augustus en is elke vrijdag, zaterdag en zondag geopend van 12.00u tot 17.00u.
Foto van Caroline van Dockum: Xera Alberts
Dit mooie boekje gaat over Pauline haar project HAND@WORK. 'Hier onderzoek ik als kunstenaar de waarde van een object gemaakt met onze handen versus een machinaal gemaakt object'.
Caroline van Dockum (zie foto) is de hoofdauteur van dit boek. En ook vele andere handen hebben bijgedragen aan dit boek.
Deze prachtig vormgegeven uitgave (Frenz) heeft een gelimiteerde oplage, namelijk 125 stuks. Alle boeken zijn gesigneerd. De prijs is € 19,95 per stuk (exclusief verzendkosten).
Of bestel via e-mail info @ paulinenijenhuis.com
Expositie: 22 september 2020 tot en met 1 augustus 2021
Het belang van de vrijheid in de kunst krijgt na de tweede wereldoorlog grote betekenis. Kunstenaars eisen hun vrijheid op en willen verandering.
Deze tentoonstelling, welke een samenwerking is tussen acht Nederlandse en acht Duitse steden, laat ons kunst zien van net voor de tweede wereldoorlog tot heden. Deze tentoonstelling vertelt het verhaal waarom kunst is gemaakt. En welke functies heeft kunst in al die perioden gehad? Beginnend met kunst net voor de Tweede Wereldoorlog tot heden. Waar vrijheid niet vanzelfsprekend is. Of het heeft grote gevolgen voor klimaatverandering en onze kwaliteit van leven. Pauline vertelt in haar kunst over de toenemende snelheid in ons dagelijks leven.
Deelnemende kunstenaars: Otto Pankok, Jo Spier, Cas Oorthuys, Maria Austria, Otto Andreas Schreiber, Hendrik Nicolaas Werkman, Philip Mechanicus, Armando, Corneille, Jan Kagie, Lucebert, Eugène Brands, Roelof Frankot, Jan Homan, Henk Peeters, Anton Heyboer , Eva Pankok, Karel Appel, Günther Uecker, Jan Henderikse, Ulay, Michael Wolf, Kars Tuinder, Kadir van Lohuizen, Pauline Nijenhuis, Kira Fröse and RoosArt.
Deze tentoonstelling is een initiatief van de provincie Gelderland - Gelderland Herdenkt 75 jaar Vrijheid & Vrede.
Adres:Burgemeester van Nispenstraat 2 7001 BS Doetinchem
Open: Dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur. Zondag van 13.00 tot 16.00 uur.
Dat Bolwerck gaat woensdag 3 juni 2020 weer open voor publiek. Je bent van harte welkom!
De openingstijden zijn vergroot. Te bezoeken van woensdag t / m zondag van 11.00 tot 17.00 uur tot 12 juli 2020.
Door de coronamaatregelen heeft Dat Bolwerck een maximum aantal bezoekers (24) die de tentoonstelling kunnen bekijken. Er is veel gedaan om uw bezoek zo aangenaam en veilig mogelijk te maken.
Het is daarom mogelijk dat u even moet wachten voordat u naar binnen kunt.
Vanwege het coronavirus is de tentoonstelling in Dat Bolwerck tijdelijk gesloten. Met dank aan Jeroen Jazet kan het publiek nu alvast een kijkje nemen bij de expositie “Snelheid is stil” met de 360º virtuele rondleidingen.
Vanwege het Coronavirus was de opening van de tentoonstelling besloten! Mirjam Deckers kunsthistorica, vertelde in haar openingslezing dat de titel van de tentoonstelling "Snelheid verstilt" nu onbedoeld werkelijkheid is geworden door het Coronavirus.,
Gevolgd door een openingsactiviteit, geheel in de stijl van Pauline's werk, een snelheidswedstrijd borduurwerk. Die is opgenomen door B-FM. Na deze opening sloot Dat Bolwerck zijn deuren.
Deze overzichtstentoonstelling van Pauline Nijenhuis bestaat uit textielschilderijen, installaties en fotowerken in de prachtige middeleeuwse accommodatie
van Dat Bolwerck.
Pauline haar solo tentoonstelling in CBK Emmen getiteld 'Hand Schrift' is door het Dagblad van het Noorden genomineerd op plaats 3 op de lijst van culturele hoogtepunten 2019 noordelijke provincies.
Recesent Joep van Ruiten schreef: 'Handgemaakte of ambachtelijke textielkunst roept vragen op over de toekomst. Durven we nog de tijd te nemen voor wat we graag doen? Of laten we ons meeslepen door machines en computers? "
In het winternummer 2019 heeft TxP (Textile Plus) het over borduurtechnologie en hoe deze wordt toegepast door (inter) nationale textielkunstenaars. Waaronder het onderzoeks borduurproject HAND@WORK, zie pagina 20, 21 en 22. Moniek Spaans duikt in dit onderzoek en vertelt hierover in haar artikel "Onvervangbaar", het project waarin Pauline Nijenhuis op zoek gaat naar haar bestaansrecht.
In februari 2020 mag het volledige artikel op deze site worden geplaatst bij itemrecensies / publicaties!
Een goede opkomst van geïnteresseerde bezoekers maakten dat we terug blikken op een geweldige opening van de solo expositie Hand Schrift. Lofbetuigende woorden van Harry Tupan (directeur Drents Museum). 'Harry Tupan benadert mij als mixed media-artiest. In de overzichtstentoonstelling zag hij mijn eerste en nieuwste borduurwerk en gaf hij aan hoe ik deze techniek ben gegroeid en volwassen geworden. Een super compliment natuurlijk! '
Pauline presenteert een overzicht van haar werk.Naast haar textielschilderijen zijn er ook fotowerken te zien. Centraal in de tentoonstelling staat de installatie van het nieuwe lopende HAND@WORK-project.
Te zien tot 6 januari 2020.
Adres: Ermerweg 88B, 7812 BG Emmen, Nederland
Open: donderdag tot zondag van 13.00 tot 17.00 uur
Op zaterdag 12 oktober om 15.30 uur opent Harry Tupan, directeur van het Drents Museum, de tentoonstelling ‘Hand Schrift’ in De Fabriek van het Centrum voor Beelende Kunst (CBK) in Emmen. Pauline Nijenhuis presenteert een overzicht van haar werk. Naast haar textielschilderijen is er ook veel fotowerk te zien.
Centraal in de tentoonstelling staat de installatie van het nieuwe HAND@ WORK-project. Hierin onderzoekt ze de waarde en waardering van handschrift in borduurwerk. Het betreft een samenwerking met Marjolein Burbank, Tessa van Helden, Mique Menheere, Hinke Schreuders en het TextielLab in Tilburg.
Voor dit lopende onderzoek zal de mening van de bezoeker belangrijk zijn; de bezoeker wordt in een peiling bevraagd naar zijn/haar mening over de waarde van werken met onze handen.
Tentoonstelling 12 oktober 2019 tot 6 januari 2020
Adres: Ermerweg 88B, 7812 BG Emmen, Nederland
Open: donderdag tot zondag van 13.00 tot 17.00 uur
Filmdocumentaire van de tentoonstelling in Hansshan Art Museum - China 2019
'Horizontal Crossings' is de naam van het project en tentoonstelling met hedendaags borduurkunst waaraan ook Alice Kettle, Zou Yingzi, studenten van de China Academy of Art en Suzhou Art & Design deelnemen. De Car portraits, Borderline en een aantal andere werken van Pauline, vormden het aandeel aan de tentoonstelling.
Ook verzorgde ze een 5-daagse workshop genaamd 'Een eigentijds landschap ontwerpen'. Dit project is ook te zien op de horizontale documentaire Crossings.
De catalogus van de tentoonstelling Korea Craft Design Assiciation 2018 is gearriveerd! Pauline is in goed gezelschap. De tentoonstelling vond dit jaar plaats in de VS; op uitgenodiging van en in de KM Art Center Gallery, Virginia, waar kunstenaars uit 29 verschillende landen zichzelf presenteerden.
Het nieuwe prachtige textielkunstboek ‘Wall art, artistry in fiber’ is er! Het werk van Pauline is te zien op pagina's 138 -139.
Dit boek van Anne Lee en Ashley Rooney (VS) bevat het textielkunst van 100 internationale collega's als Ane Henriksen, Leo Daniel Chiachio Giannone, Ruben Marroquin, Terry M.Boyd, en nog veel meer.
Letterlijk naast de sterke tentoonstelling Beauty of the Battle in het CODA Museum bezoek ook art gallery ACEC en aanschouw de visie van 13 kunstenaars over landschappen. Tot 9 december 2018 biedt ACEC een grote verscheidenheid aan technieken en artistieke opvattingen over landschappen en architectuur wordt gepresenteerd in de tentoonstelling HORIZON.
ACEC is geopend van woensdag t/m zondag van 12.00u tot 17.30 uur.
Tot 8 juli 2018 zijn 36 textielkunstenaars in Galerie De Kapberg in Egmond aan den Hoef, te zien.
Initiator Flox den Hartog Jager wil textielkunst in Nederland laten zien.
Tot de exposanten behoren zowel kunstenaars die voor het eerst exposeren als kunstenaars die daar meer ervaring mee hebben, zoals Alexandra Drenth, Marijke van Oostrum, Pauline Nijenhuis en Anke Land.
Flox den Hartog Jager is zelf ook één van de kunstenaars.
Wouter de Vries, hoofdredacteur van TxP (textielkunsttijdschrift), opende de tentoonstelling.
Pauline presenteert met trots haar eerste boek over haar project Fast Work, Time consuming Landscape.
Al het bloed, zweet en tranen, inclusief de foto's van het dagboek, de vier werken en de installatie, samengevat in een mooi compact boek.
In het boek neemt ze je mee in haar proces als kunstenaar. En ze laat je ook de reacties van het publiek zien.
Geïnteresseerd? Stuur een e-mail naar info@paulinemnijenhuis.com. Het boek, 63 pagina's, is € 17,95 (exclusief verzendkosten), gedrukt in een kleine oplage.
Ontwerp: Frenz Amsterdam
Redactie: Mariël Ellens, Caroline van Dockum
Enkele foto's van: I.Zijp
Een selectie uit de reeks ‘Fast Landscapes’ van Pauline is gebundeld in een vouwboek, een zogenaamde ‘leporello’. Een stevig boekje van 16 pagina's met 8 werken op een schaal van 10 bij 15 cm.
De werken in briefkaartformaat bevatten details van haar werken, citaten en een korte uitleg van de serie ‘Fast Landscapes’. Het boekje geeft een indruk van het thema in haar werk en werkwijze.
Je kunt ze ook bestellen via info@paulinenijenhuis.nl
De prijs is € 7,95 (exclusief verzendkosten).
Ontwerp: Frenz Amsterdam
Editor: Caroline van Dockum
Fotowerk: I.Zijp
Tentoonstelling en online veiling van 148 werken van 52 hedendaagse beeldende kunstenaars uit Oost-Nederland en het grensgebied van Duitsland.
Pauline bood de volgende werken aan voor de veiling: Autoportret 7 (zie foto hierboven) en Autoportret 3. Het werk ‘Fastworld Airway’ is ook te zien op de tentoonstelling.
ACEC Roggestraat 44, Apeldoorn
8 november - 10 december 2017
Museum Rijswijk toont textielwerken van 19 internationale kunstenaars. Naast de grote verscheidenheid aan materiaalselectie en -toepassingen, biedt deze editie ook opvallende gemene delers. De belangrijkste? Alle ingezonden werken bieden stof tot overpeinzingen en bespiegelingen.
En een leuk neveneffect: alle kleinere werken van Pauline werden verkocht.
Museum Rijswijk, Herenstraat 67, Rijswijk, Nederland
9 mei - 27 september 2015
Remastered Art is een nieuwe kunstroming waar kunst uit het verleden, schilderijen, fotografie, keramiek en wantdtextiel door toonaangevende kunstenaars bewerkt zijn. Door een oud schilderij of portret te "remasteren", wordt het leven van dit oude stuk op een innovatieve en duurzame manier verlengd. Oude schilderijen, opgeborgen op zolder door wisselende waardering en smaakverandering, krijgen hierdoor weer een tweede leven!
Wanneer: Van 18 maart tot 8 mei
Openingstijden:
maandag t/m vrijdag 9.00-18.00 uur
zaterdag & zondag 10.00- 17.00 uur
Adres De Groene Afslag, Amersfoortsestraatweb 117, 1251 AV Laren.Tel 035-8888877
Paulines werk ‘Airway’ wordt deze zomer getoond in Museum de Fundatie in Zwolle.
Kunstenaars werden uitgenodigd om het thema ‘Europa’ te verkennen. Een selectie van 250 werken van verschillende kunstenaars, anoniem gekozen door een professionele - junior en publieke - jury wordt tentoongesteld in Museum de Fundatie.
Weinig thema's staan zo open voor discussie als Europa vandaag. Volgens Carlien Oudes, directeur van ArtsWorlds’ Summer Expo, een indrukwekkende en provocerende tentoonstelling.
Het zomerprogramma van de Fundatie omvat naast ZomerExpo, tentoonstellingen over het werk van Charlotte van Pallandt en Michael Triegel.
Open: tot 1 september 2019
Editor Mique Menheere van het blog artyembroidery , plaatste een recensie van Paulines boek 'Project Fast Work - Time Consuming landscape'. Mique schrijft: "In 2018 is een boekje over dit project gepubliceerd. Als je het project niet hebt kunnen zien, is dit boek een perfecte manier om er een goede indruk van te krijgen." Voor Mique zijn de conclusies van het onderzoek van Pauline erg interessant. "Veel werkgevers zetten in op vermindering van werknemers en verhogen tegelijkertijd winstdoelen. Wanneer u de conclusie van Pauline vertaalt naar de gemiddelde werksituatie...Ik denk dat je zou kunnen zeggen dat te hoge tijdsdruk een negatieve invloed heeft op de werknemers en hun gezondheid. "
Verder suggereert ze: "Hoe geweldig zou het zijn als dit thema academisch zou worden onderzocht door psychologische faculteiten van universiteiten.”
Van 28 oktober tot 30 december 2018 organiseert Museum de Kantfabriek de ‘ TEXTIEL LEEFT’ in Horst. Tien textielkunstenaars presenteren 40 nieuwe kunstwerken als voortzetting op hun werk gepubliceerd in het boek Textiel leeft! door Ellen Bakker (2012).
Tijdens de tentoonstelling worden bijna alle ‘autoportretten’ van Pauline getoond naast haar werk Ruimteschip komt eraan [klopt dit wel, of moet dit ‘Spaceships’zijn – HL].
Verder zie je werk van de Nederlandse kunstenaars Sylvia Terwisscha van Scheltinga, Irma Frijlink, Carola Mokveld, Esther Brugging, Els Lemkes, Hella van ’t Hof, Stef Kreymborg, Henrique van Putten en Ellen Bakker.
Ondertussen presenteert Museum de Kantfabriek werk van jonge afgestudeerden van het College of Arts in de tentoonstelling ‘MOP-UP 2’.
Embroidery Magazine van januari 2019, publiceert een interview met Pauline door curator Jane Audas. ‘Embroidery’ volgt het werk van Pauline al geruime tijd. Jane wil weten hoe Pauline haar observatie van snelheid in haar werk verbeeldt, waarom ze borduurwerk gebruikt en wanneer ze borduren als techniek ging gebruiken.
Paulines verhuizing van het stedelijke Rotterdamse landschap naar het zachtere landschap van de rivier de IJssel, bracht haar ertoe naald en draad ter hand te nemen. En natuurlijk is Jane benieuwd waarom het werk van Pauline niet in het VK is getoond. In de volgende nieuwsbrief meer over dit interview.
Embroidery Magazine wordt 6 keer per jaar gepubliceerd als printeditie en in digitaal formaat. Het richt zich op hedendaagse kunst en design op internationaal niveau. Jane Audas is curator van tentoonstellingen in musea over design en ambacht. Ze werkt ook aan digitale projecten in musea en is freelance-editor voor verschillende publicaties www.embroiderersguild.com/embroidery
De Mondriaan Stichting ondersteunt de deelname van Pauline aan de internationale tentoonstelling ‘Fiberart FI2016’ in Pittsburgh (VS).
Paulines installatie ‘Fast Work - Time consuming Landscape’ wordt gepresenteerd op de tentoonstelling 'TIME, SPACE & ARCHITECTURE' 2017 van Cityscapes Foundation Amsterdam. Deze installatie is het resultaat van haar project ‘Fast Work - Time consuming Landscape’.
Aanleiding voor dit experiment is het verhoogde tempo in de huidige samenleving.
Cityscapes Foundation, Huidekoperstraat 26-28, Amsterdam
15 september - 27 oktober 2017
De Nederlandse cabaretier, schrijver en columnist Vincent Bijlo die blind is vanaf de geboorte, laat zien hoe je een tentoonstelling kunt ervaren zonder je gezichtsvermogen te gebruiken. Hij ontdekt Paulines werk ‘The Magic Kiss’ met zijn handen tijdens de ZomerExpo 2014 in het Gemeentemuseum Den Haag Video = 1.30 minuten
In het artikel 'Gevels breien' over de tentoonstelling ‘Textile Architecture’ door XS ARCAM Market zegt Pauline: “Het is hakken in het zand zetten en op zoek gaan naar een zo langzaam mogelijk proces. Het materiaal is onderdeel van de boodschap.” [ klopt deze vertaling wel? – HL] Het hele interview is te lezen in Het Parool van vrijdag 10 oktober 2014 - pagina 8.
Deze prijs hoort bij een jaarlijkse internationale ontwerpwedstrijd. De wedstrijd staat open voor alle genomineerde professionals, studenten, ambachtslieden en ontwerpers uit diverse land. De deelnemers aan deze internationale prijs kwamen uit 43 verschillende landen. Commentaar van de jury: "Beste Pauline, gefeliciteerd! Lof voor de uitstekende kwaliteit en originaliteit van je werken!"
‘’Surface Design publiceert een foto van Paulines canvas 'Fastlandscape Orange' (rechtsboven) in het najaarsnummer 2016. Het artikel is getiteld ‘The World of Threads Festival 2016 - Me and You', The Living Arts Centre Gallery in Canada.
Arcam en XS ARCHITECTURE presenteren de tweede XS ARCAM MARKET, met het thema ‘Textielarchitectuur 2014’. Tweeëntwintig ontwerpers tonen hun innovatieve producten, kunstwerken en prototypes van textiel!
Arcam Gallery, Amsterdam
30 mei - 2 juni 2014
Contemporary Textile Art Biënnale, in samenwerking met het European Textile Network - ETN, organiseert TextileTALK's van 10 kunstenaars. Dit gebeurt tijdens het symposium 'Textile in Contemporary Art' in Guimarães - Portugal.
Pauline vertelt over haar werkthema 'De prijs van snelheid', haar werkproces en wat textiel in het acrylverfproces brengt.
Guimarães, Portugal
30 juli -6 oktober 2016
Dit is de derde keer dat Pauline in het Gemeentemuseum Den Haag exposeert. Dit keer met twee werken: ‘Fast World’ en ‘The Magic Kiss’.
Gemeentemuseum Den Haag, Nederland
29 mei-31 augustus 2014
Op uitnodiging van Mobilia Gallery, neemt Pauline met 2 werken deel aan de tentoonstelling ‘Domestic Disturbance’.
De expositie vindt plaats in de gelijknamige galerie in Cambridge (Boston, Massachusetts).
Haar werk werd opgepikt, n.a.v. een artikel op www.textileartist.org over haar project Hand@work.
In de eervolle uitnodiging geven de eigenaren Jo Anne Cooper en Libby Cooper aan: “If the HAND@WORK pieces are still available, we would love to include them in the exhibition. It would truly be a pleasure to have you display your outstanding textiles, highlighting your brilliant technical skills and vibrant work for this event.”
Deelname van de gerenommeerde – vernieuwende – kunstenares Lia Cook, gaf Pauline de stimulans om ‘ja’ te zeggen.
Voor ‘Domestic Disturbance’ worden stukken bijeengebracht die innovatief gebruik van textieltechnieken laten zien.
Ze omvatten een breed scala aan inspirerende onderwerpen, zowel sociaal, politiek, als de schoonheid van de natuur en het leven van alledag.
Mobilia Gallery
www.mobilia-gallery.com
Sander Grootendorst schreef een treffend artikel in Achterhoek Nieuws.
Foto van Caroline van Dockum: Xera Alberts
Dit mooie boekje gaat over Pauline haar project HAND@WORK. 'Hier onderzoek ik als kunstenaar de waarde van een object gemaakt met onze handen versus een machinaal gemaakt object'.
Caroline van Dockum (zie foto) is de hoofdauteur van dit boek. En ook vele andere handen hebben bijgedragen aan dit boek.
Deze prachtig vormgegeven uitgave (Frenz) heeft een gelimiteerde oplage, namelijk 125 stuks. Alle boeken zijn gesigneerd. De prijs is € 19,95 per stuk (exclusief verzendkosten).
Of bestel via e-mail info @ paulinenijenhuis.com
Op zaterdag 7 april 2018 opent het Gorcums Museum de tentoonstelling ‘Voor de draad ermee!’ De kunst van het borduren. Met prachtige voorbeelden van borduurwerk uit het verleden en het heden. Vijf van de werken uit de serie ‘Fast Landscapes’ van Pauline zijn geselecteerd voor deze tentoonstelling.
Een mooie line-up met de deelname van gerenommeerde kunstenaars zoals Michael Raedecker, Rob Scholte, Barbara Polderman, Tilleke Schwarz, Barbara Broekman, Mariëlle van den Bergh, Dorothée van Biesen, Malou Busser, Cora de Kok, Karola Pezarroen en Sylvia Terwisscha van Scheltinga. Ook wordt kleding met borduurwerk van modeontwerper Jan Taminiau getoond. Hij is o.a. bekend door de jurken van koningin Maxima.
Linda Hanssen, curator Wereldmuseum Rotterdam, toont ons borduurwerk uit het verleden.
Gorcums Museum, Gorcum, Nederland
Adres Grote Markt 17, 4201 EB Gorinchem.
Open van dinsdag tot zaterdag 10.00 - 17.00 uur. Zondag 11.00 - 17.00 uur.
Museum Het Nijenhuis en Museum de Fundatie organiseren ZomerExpo 2017. . Het thema van 2017 is 'Water'. Het werk van Pauline ‘Fata Morgana’ wordt getoond en is zelfs verkocht bij de Fundatie.
Museum Het Nijenhuis presenteert haar werk ‘Borderline’.
Tentoonstelling Fiberart International 2016 Pittsburgh Center for the Arts Society for Contemporary Craft
“Daarentegen verdient ook Pauline uit Nederland speciale vermelding. De terminal van een luchthaven tot onderwerp borduren, lijkt banaal. Toch zijn de geborduurde onderdelen prachtig verfijnd in kleur en resolutie met delicate patroongradaties in het borduurwerk, waarbij niet wordt verwezen naar de lage luchten en chirurgische details van het meer traditionele Nederlandse landschap. Het is vreemd terughoudend, maar toch meeslepend. Het beloont nauwkeurig onderzoek terwijl het beweegt tussen abstractie en representatie, tactiliteit en visuele diepte.
In dit werk en de presentatie als geheel, zijn vezelkunst net zo levendig en veelzijdig als de curatoren beweren. Ze werken in op elke kwestie van hedendaagse artistieke expressie met mediumspecifieke materialen en tradities, allemaal met behoud van hun rijkdom.”
Zaterdag 4 maart 2017 is het werk van Pauline te zien in het populaire Catalaanse televisieprogramma ‘Yes T'ho Faras!’ Het Spaanse tv-programma heeft een gemiddeld publiek van 500.000 kijkers en is gewijd aan ambachten en handgemaakte producten. ‘Yes T'ho Faras’probeert een breed publiek te bereiken, dat geïnteresseerd is in kunst. In het item ‘Món del Mundial’ (‘Mijn Wereld’) tonen ze professionele kunstenaars van over de hele wereld. De kunstenaars kunnen een korte uitleg geven over hun werk.
Sam Pitcher - TextileArtist.org (England)- vraagt naar de beeldende kunst van Pauline Nijenhuis. Ze vertelt over haar huidige techniek en methode, welke kunstenaars haar beïnvloeden en de speciale herinneringen aan één van de werken.
De tentoonstelling Zomerexpo ‘Anoniem geselecteerd’ in Gemeentemuseum Den Haag, is de grootste tentoonstelling met open inschrijving en anoniem werk, georganiseerd door ArtWorlds. Het thema van 2015 is ‘Fierce’. Pauline ontving vier stemmen van zes juryleden. Inclusief één stem van jurylid Tinkebel. Elk jurylid stemde individueel door een memo bij het werk te voegen.
Benno Tutein Nolthenius selecteerde op 22 februari 2013, het kunstwerk ‘Magical Kiss’ als kunstwerk van de dag op beide websites.
‘The Potato Woman’ is geselecteerd voor ZomerExpo 2013. Alle werken zijn anoniem gekozen door de jury.
Alleen de kracht van expressie en de kwaliteit van het werk telden. De namen en achtergrond van de artiesten worden dus niet vermeld tijdens de selectie. Het thema van de Summer Expo 2013 is ‘Earth’.
Gemeentemuseum Den Haag, Nederland
8 juni-15 september 2013
Tien hedendaagse textielkunstenaars geven hun reactie op het landschap en brengen verschillende visies en ook abstracte interpretaties samen. Landschappen zijn door de eeuwen heen een bron van inspiratie geweest voor kunstenaars. Vergaande vergezichten zijn letterlijk afgebeeld en abstract weergegeven door beoefenaars die in een breed scala aan media werken. ‘A Response to Landscape’ brengt 10 ongelooflijke hedendaagse kunstenaars samen die op een unieke manier over het onderwerp spreken. De artiesten in het boek zijn Alison King, Shona Skinner, Jan Beaney, Daren Redman, Carol Naylor, Pauline Nijenhuis, Debbie Lyddon, Carol Shinn, Barbara Lee Smith en Diana McKinnon.
De bijdrage van Pauline is te lezen van pagina 98 tot 108. Het boek is te koop voor € 5,00 (£ 3,99). Het e-book 'A response to landscape is gepubliceerd door TextileArtist.org Londen.
Een nieuwe tentoonstelling geopend door Hans Janssen, hoofdconservator moderne kunst in het Gemeentemuseum in Den Haag. "Hot village, summer in the city. Back of my neck is dirty and gritty. Been down, that is not too bad. Does not seem to be a shadow in the city." Cityscapes Gallery sloot het eerste deel van 2014 op een zonnige toon af: een korte, warme tentoonstelling vindt plaats op GM8 net voor de zomervakantie: "Summer in the City"! De show biedt een overzicht van de kunstenaars en architecten met wie de galerie regelmatig samenwerkt. Elke deelnemer toont één werk.
Cityscapes Gallery, Gabriel Metsustraat 8, Amsterdam
4-14 juli 2014
Op 24 februari 2020 is een interview geplaatst over Pauline haar meest recente project HAND@WORK in de populaire internationale blog TextileArtist.org.
Lees verder
Pauline haar solo tentoonstelling in CBK Emmen getiteld 'Hand Schrift' is door het Dagblad van het Noorden genomineerd op plaats 3 op de lijst van culturele hoogtepunten 2019 noordelijke provincies.
Recesent Joep van Ruiten schreef: 'Handgemaakte of ambachtelijke textielkunst roept vragen op over de toekomst. Durven we nog de tijd te nemen voor wat we graag doen? Of laten we ons meeslepen door machines en computers? "
KlimaatExpo ‘22 is de eerste landelijke tentoonstelling, georganiseerd door Stichting ArtWorlds, waarbij kunstenaars gevraagd wordt om uitdrukking te geven aan hun visie op (de) klimaatverandering: “De klimaatcrisis schreeuwt om grote veranderingen, die ons voorstellingsvermogen soms nog te boven gaan. We hebben de verbeeldingskracht van kunstenaars nodig om het onvoorstelbare in beeld te brengen.”
Uit de 2200 inzendingen zijn twee werken van Pauline geselecteerd en op deze tentoonstelling te zien, namelijk het werk Verstoord Evenwicht en Snellandschap Disco.
Informatie expositie
Van 17 september t/m 4 december
De 250 geselecteerde werken zijn op meerdere locaties te zien, te weten in het Academiehuis De Grote Kerk en Museum De Fundatie te Zwolle en Kasteel het Nijenhuis, de Tuinzaal en de beeldentuin in Heino/Wijhe.
Publieksprijs
Deze tentoonstelling kent ook een Publieksprijs. Mocht u Pauline haar werken willen zien en er wellicht zelfs op stemmen; deze zijn te vinden in de Grote Kerk In de catalogus staan ze weergegeven als nummer 166 en 167.
Meer informatie
Het project wordt mogelijk gemaakt door samenwerking van Museum de Fundatie met het Academiehuis Grote Kerk in Zwolle.
Embroidery Magazine van januari 2019 publiceert een interview met Pauline, door curator Jane Audas. ‘Embroidery’ volgt het werk van Pauline al geruime tijd. Het interview (p. 16 tot 21) biedt een compleet overzicht van Paulines kunstwerken en toekomstplannen. Jane Audas vertelt over het thema in het werk van Pauline: de eisen die het moderne leven aan de mensheid stelt. Vooral op het kruispunt tussen de mensheid en de technologisch gedreven omgeving. En de vraag die Pauline zichzelf stelt in haar project ‘Fast Work, Time Consuming Landscape’ of er, in de toekomst, ruimte is voor met de hand gemaakt werk. "Jane was erg nieuwsgierig en vroeg veel. Bijvoorbeeld waarom mijn werk nog niet is getoond in het VK. Ik ben ook erg trots dat mijn werk op de cover van deze uitgave staat!" Embroidery Magazine wordt 6 keer per jaar, in print en digitaal, uitgebracht in Groot-Brittannië. Het richt zich op hedendaagse kunst en design op internationaal niveau. Jane Audas is curator van tentoonstellingen in musea over design en ambacht.
Horizon is de titel van de tentoonstelling die op 10 november om 16.00 uur in Kunstcentrum ACEC in Apeldoorn wordt geopend.
Dertien kunstenaars tonen in hun werk een grote betrokkenheid bij hun omgeving. Pauline is ook geselecteerd om een reeks van 4 textielschilderijen met de titel 'Spaceships' te presenteren. Deze werken ontstonden door de volgende vragen te stellen: “wat zullen we ons herinneren als we een landschap of gebouw met hoge snelheid passeren?” “Ziet een gebouw er nog steeds hetzelfde uit, door het vanuit een snel rijdende auto met verschillende snelheden, te observeren?”
Open: 7 november tot 9 december 2018 - woensdag tot zondag van 12.00 tot 17.30 uur.
Adres: ACEC gebouw Roggestraat 44 Apeldoorn.
Op 10 juni 2018 vertelde Pauline over haar kunstwerken, het werkproces en het onderliggende verhaal. Bovendien was haar project ‘Fast Work - Time consuming Landscape’ onderwerp van gesprek. Het publiek was zeer geïnteresseerd en stelde veel vragen! “Het was geweldig om deze lezing te geven” aldus zegt Pauline. “De voorbereidingen van het museum, dankzij Gijs Brandts en Rob Kreszner, maakten het tot geweldig geheel!”
TROUW (nationale pers) 'Borduren is hip: moderne kunstenaars gebruiken ook graag naald en draad' van Joke de Wolf op 10 april 2018 – 18.43 uur.
Op zaterdag 3 juni 2017 is de première van een prachtige documentaire in museum De Fundatie in Zwolle. Remko Dekker van Bluewine Productions volgde de artiesten John Mostert, Teddy Lauren en Pauline, van de kunststudio tot de voorrondes van de SummerExpo tot jurering! Pauline vertelt in haar studio het verhaal achter het werk en bespreekt ook het werkproces.
Remko Dekker Bluewine Productions
Aanstaande zaterdag 4 maart 2017 is Pauline haar werk te zien in het populaire Catalaanse televisieprogramma "Yes T'ho Faras!
Het Spaanse tv-programma heeft een gemiddeld publiek van 500.000 kijkers en is gewijd aan ambachten en handgemaakte producten.
‘Yes T'ho Faras’ probeert een breed publiek (van kinderen tot volwassenen, amateurs tot professionals) te bereiken, dat geïnteresseerd is in kunst. In het item ‘Món del Mundial’ (‘My World’) tonen ze professionele artiesten van over de hele wereld. De kunstenaars hebben de gelegenheid om een korte toelichting op hun werk te geven.
FiberArt International 2016 is een benchmarktentoonstelling die het beste van hedendaagse fiberart presenteert. FI2016, de 22e editie in een doorlopende reeks van driejaarlijkse shows, werd beoordeeld door Chunghie Lee, Arturo Alonzo Sandoval en Tali Weinberg. Dit is de eerste keer dat Pauline de grens oversteekt met haar werk! Dit wordt mogelijk gemaakt door de steun van de Mondriaan Stichting. Haar werk ‘Fast Landscape Airway’ is geselecteerd voor deze tentoonstelling.
Twee werken gaan naar Canada!
'Me and you' is de ultieme tentoonstelling van kunstwerken die zijn ingediend bij het International World of Threads Festival 2016 en geselecteerd voor weergave in de Living Arts Centre Gallery met 21 kunstenaars. Deze tentoonstelling belicht nieuwe manieren om textiel en vezelkunst te gebruiken als middel om te appeleren aan hedendaagse kwesties en problemen.
Textielwerken van meer dan 30 internationale kunstenaars werden in het Community Center getoond op een oppervlakte van 850 m² en 3 niveaus. Wederom een culturele hoogvlieger in het Belgische kunstlandschap, waar deze keer ook gerenommeerde kunstenaars aanwezig waren.
Publicatie in textielkunstmagazine TxP voorjaar 2014. 'Autoportretten en snellandschappen. Geschilderd borduurwerk van Pauline MM Nijenhuis' van Dorothé Swinkels. Pagina's 26, 27 en 28.
Op vrijdag 28 augustus 2015 organiseert Cityscapes Gallery een Pecha Kucha-evenement ter afsluiting van de tentoonstelling ‘Summer in the City’ 02. Tijdens een Pecha Kucha presenteren deelnemers een diavoorstelling van 20 afbeeldingen in een totale tijd van 6 minuten en 40 seconden. Pauline vertelt over inspiratiebronnen. Andere deelnemers zijn Marjan Teeuwen, Daniel Mullen, Tilmann Meyer-Faje, Eva Crebolder, Jeroen Kramer en architecten MVRDV.
Haar werk 'Ghost Tunnel' is door de jury van de AVROTROS Van Gogh competitie geselecteerd uit 3700 inzendingen en behoort tot de laatste 20! De jury bestaande uit Axel Rüger (directeur Van Gogh Museum), Marc Mulder en Henk Schut beoordeelden alle werken in het echt en koos voor het schilderij 'Holy G' van Rutger van der Tas. Pauline gebruikt het kleurenpalet van Van Gogh in het werk 'Ghost Tunnel'. Van der Tas toont ook de inhoudelijke kant.
"Maar ik wil geen troost, ik wil poëzie, ik wil gevaar, ik wil vrijheid, ik wil goedheid, ik wil zonde” - Aldous Huxley, Brave New World. Voor de tweede keer presenteert Cityscapes Gallery met trots haar jaarlijkse groepstentoonstelling ‘Summer in the City’, met veel kunstenaars met wie ze in het verleden graag hebben samengewerkt en/of waar ze in de toekomst graag mee werken.
Cityscapes Gallery, Piet Hein Buildings, Amsterdam
12 juni - 14 augustus 2015