In haar mixed-media schilderijen verbeeldt Pauline Nijenhuis ‘snelheid' in een zeer arbeidsintensieve en tijdrovende techniek (acryl verf en borduren met de hand). Met dit proces zoekt zij de vertraging op. Misschien onbewust een stil protest tegen de duizelingwekkende versnelling in ons huidige hightechtijdperk?
De toenemende snelheid in onze westerse wereld heeft veel invloed op hoe onze omgeving eruit ziet door o.a. automatiseringsprocessen, de inzet van robots en de multimedia-wereld. Welke impact heeft de toenemende snelheid op onze waarneming. Kunnen onze hersenen op termijn deze toename nog volgen. En wat zijn de gevolgen hiervan? Zijn onze haastige, snelle, beslissingen wel de juiste?
Pauline start haar werkproces met het opzoeken van (de) snelheid: vanuit een rijdende auto maakt zij foto’s van het snelweglandschap bij stedelijke omgeving. Het resultaat is anders naar gelang de snelheid van de auto.
Ze maakt foto’s, textiele schilderijen en installaties. .
In al haar werk onderzoekt ze de versnelling in onze huidige maatschappij en hoe ons menselijk lichaam zich verhoudt tot de steeds meer geautomatiseerde maatschappij; zie ook de projecten Fast Work Time consuming Landscape en HAND@WORK. In haar jongste project Wachtwoord; een vloek of een zegen? gaat ze een stap verder en geeft zich letterlijk bloot. Dit als symbool voor de kwetsbaarheid van ons leven online.
Naast textielschilderijen legt Pauline zich ook toe op fotografie Maak kennis met haar nieuwe fotowerken gedrukt op Dibond met een toplaag van acryl.
U kunt zich hier aanmelden
Uw gegevens worden alleen gebruikt voor het verzenden van de nieuwsbrief. U kunt zich altijd weer automatisch afmelden.